dinsdag 7 april 2015

Nieuw werk Rijnvos komt op als een natuurfenomeen


Richard Rijnvos: Barbara baccante. Salome Kammer, Nicolas Altstaedt, Symfonieorkest v/h CvA o.l.v. Judith Kubitz. 18/10, Cello Biënnale, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam. 

De Grote Zaal van het Muziekgebouw wordt stil, Judith Kubitz, dirigente van het Symfonieorkest van het Amsterdamse Conservatorium, sluipt de bok op. Naast haar een vormeloze rode bult, een stapel kleren waaruit de gestalte van Salome Kammer oprijst.

Als de violen inzetten, klinken hun snelle streekjes als vogels die net wakker zijn. Kammer, zangeres, performer, celliste, pakt de cello die naast haar ligt. Ze zucht en smeert hars op haar strijkstok op het ritme van de klanken in het orkest.

In Barbara baccante - ritratto di una cantatrice barocca, de nieuwe, meesterlijke compositie van Richard Rijnvos, komt de muziek op als een natuurfenomeen. Barbara is Barbara Strozzi, een van de eerste grote vrouwelijke componisten. Ze schreef liederen vol onvervuld verlangen. Rijnvos knipte de teksten van die liederen in stukken en ordende ze opnieuw.

Salome Kammer spreekt en zingt ze, met een steeds opgewondenere stem. Aan de andere kant zit Nicolas Altstaedt, hij speelt de mannelijke, virtuoze cellopartij. Het orkest pakt steeds heftiger uit, met vette bas-noten van de tuba. Barbara's liefde blijkt een schim die in het orkest verdwijnt - vluchtig, heftig en kort als de compositie van Rijnvos zelf.
Biëlla Luttmer
de Volkskrant, 20 oktober 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten