Olga Pashchenko
– Pasjtsjenko, zouden wij Nederlanders schrijven – is 26, zit in het tweede
jaar van haar masteropleiding pianoforte en is eerstejaars klavecimbel aan het
Amsterdams Conservatorium. Wat doet de opname van zo’n studente in de schappen
van een cd-winkel? Het antwoord geeft Pasjtsjenko direct al bij de eerste tonen
van haar debuut-cd Transitions. Met haar gloeiende charisma verdedigt ze - op
een fortepiano van de bouwer Donat Schöfftos - de Sonate op. 61 van Jan
Ladislav Dussek, een componist die met één been in de klassieke periode staat
en met het andere in de romantiek. Ook in de andere werken tast ze de grenzen
tussen die stijlperiodes af. Met aartsgeraffineerde aarzelingen, vlugge riedels
en een subliem gevoel voor proporties houdt ze je aandacht gevangen. Dat houdt
niet op als ze overstapt op een recenter instrument, van Conrad Graff, voor de
latere werken: Beethovens laatste Sonate op. 111 en Mendelssohns Variations
sérieuses. Wat een persoonlijkheid, wat een pianistisch raspaardje.
Transitions
Fuga Libera
de Volkskrant, 20 februari 2013
de Volkskrant, 20 februari 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten