hoofdrolspeelster in Up-Close
Han: 'Ik wil niet zeuren, maar ik had wel iets meer
interactiviteit verwacht.'
Tom: 'Bij mij nu grote witte balk met rode letters op
het beeld.'
Katrien: 'No sound
on cam9!'
De spanning in Studio 3 van het Muziekgebouw aan 't IJ
was af te lezen aan de chatteksten op de site van Disquiet TV. Daar zaten
technici aan de knoppen van de negen camera's die in de zaal het concert met
werk van Michel van der Aa (1970) registreerden. Op verzoek van bezoekers van
de website focusten ze op het gezicht van Candida Thompson, leider van
Amsterdam Sinfonietta, of op de strijkstok van de solocelliste Kaori Yamagami.
Het idee voor de interactieve streaming van het
concert kwam van Michel van der Aa zelf. De componist is al sinds zijn
studietijd bezig met elektronica en volgde in New York een filmopleiding. In
het vroegste werk op het programma, Oog voor cello en soundtrack (1995),
sluipen de elektronische geluiden het stuk binnen. De knerpende tonen, mooie
tegenhangers van de warme cellogloed, winnen terrein en wekken ergernis bij de
cellist Örs Köszeghy.
Met zwiepen van zijn stok probeert hij ze te
verdrijven, maar ze hebben zich in zijn genen genesteld en laten zich niet
wegjagen. Aan het einde van het stuk zijn ze onderdeel geworden van zijn eigen
celloklank. Met een streek in de lucht brengt hij een elektronische toon voort.
Die invloed van buitenaf of van binnenuit op de
identiteit van een klank of een persoon is een onderwerp dat in het werk van
Van der Aa steeds terugkomt. Zo raakt in Up-Close, een compositie met film, de
jonge celliste Kaori Yamagami vergroeid met de schichtige oude vrouw op het
filmdoek.
Na een avond met vier werken uit een periode van
vijftien jaar zie je een vorm die steeds spannender en theatraler is geworden.
Jammer dat de ontwikkeling van het muzikale materiaal van Van der Aa sleetse
plekken begint te vertonen. Hoogste tijd om daar meer op te focussen.
Michel van der Aa. Candida Thompson, Kaori Yamagami, Jacobien Rozemond, Örs Köszeghy, Amsterdam Sinfonietta. Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ, 8/11.
de Volkskrant, 12 november 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten