Artistiek leider Liza Ferschtman (foto Marco Borggreve)
Delft Chamber Music Festival
Schubert, Schumann, Hindemith, Mendelssohn. Marie-Luise
Neunecker, Enrico Pace, Robert Holl, Rudolf Jansen, Liza Ferschtman, Stephanie
Gonley, Lise Berthaud, Guy Ben-Ziony, Sebastian Klinger. Delft, Museum het
Prinsenhof, 3/8.
‘Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je
overal.’ Met dit citaat van Albert Einstein op een kaartje op je stoel én met
de sterhoorniste Marie-Luise Neunecker op het podium was het Delft Chamber
Music Festival verzekerd van een sterke start. Onder het motto Op reis! schuiven
tot 12 augustus musici uit binnen- en buitenland aan op het podium van Museum
het Prinsenhof voor de zestiende editie van het heetste festival van Nederland.
Onder het glazen dak van de binnenplaats van het museum liepen
de temperatuur en de luchtvochtigheid tijdens het openingsconcert op tot een
peil dat je anders alleen in Singapore of Sjanghai aantreft. Het maakt de gang
naar Delft niet geschikt voor iedere liefhebber maar de organisatie heeft een
fris alternatief bedacht: stoeltjes op het Sint Agathaplein, zodat je de
concerten ook buiten kunt volgen. Een videoscherm zorgt voor een live-ervaring
waarvan, wonderlijk genoeg, tijdens de eerste avond nog nauwelijks gebruik werd
gemaakt.
Marie-Luise Neunecker en de pianist Enrico Pace lieten in de
Althoornsonate van Paul Hindemith (1943) horen hoe de Duitse componist aan het
experimenteren sloeg met de traditionele sonatevorm. Ineens begint de hoornist een
gedicht te declameren over haast en vervlogen tijden. Neunecker beheerste beide
kanten van de compositie tot in de finesses en Enrico Pace kwam met sonore stem
tot de conclusie: zelfs achter lawaai en veelheid van indrukken kun je stilte
en zingeving vinden.
Verrassend was de terugkeer van de bas Robert Holl. Door
ziekte moest hij aan het begin van het jaar abrupt afscheid nemen van de podia,
net voor zijn debuut bij de Nederlandse Opera. In Delft bleek zijn stem nog
niet op kracht maar zijn houding verraadt een veel belovende vechtlust en in de
liederen van Schubert en Schumann klonk de interpretatie van de teksten levendig
als in zijn beste jaren. Rudolf Jansen leidde hem subtiel langs gevaarlijke
plekken op de route – het publiek juichte.
Het slot was voor artistiek leider Liza Ferschtman. Met haar
strijkersvrienden Stephanie Gonley, Lise Berthaud, Guy Ben-Ziony en Sebastian
Klinger gaf ze een voorproefje van de frisse lucht die ze door het festival wil
jagen. Het Eerste strijkkwintet van de jonge Mendelssohn klonk zoals muziek van
een tienercomponist moet klinken: wild en gretig.
Ferschtman heeft de komende week musici om zich heen
verzameld die elkaar uitdagen en prikkelen. Christianne Stotijn (mezzosopraan),
Alisa Weilerstein (cello), Marieke Schneemann (fluit), Lars Anders Tomter
(altviool) en Bram van Sambeek (fagot) zijn oude bekenden in Delft. Nieuwe
gezichten zijn James Boyd (gitaar), Gordan Nikolic, Anthony Marwood (beiden
viool) en de cabaretier Micha Wertheim die als verteller in optreedt in Die schöne
Magelone, een liedcyclus van Brahms die bijna uitgroeit tot een opera.
Nieuw in Delft zijn de kinderconcerten in museum Lamberts
van Meerten: voorstellingen door tekenaar Sieb Posthuma, acteur Ton Meijer en de
festivalmusici. Het thema ligt in de lijn van het festival: reizen in de muziek.
Biëlla Luttmer
de Volkskrant, 6 augustus 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten