Simone Kermes en Vivica Genaux, sopraan en mezzosopraan, vliegen elkaar in de haren op Rival Queens. Aangevuurd door Cappella Gabetta vechten ze vetes uit die in de 18de eeuw in de operahuizen speelden.
Destijds waren het de Italiaanse supersterren Faustina Bordoni en Francesca Cuzzoni die elkaar in het operamekka Londen naar het leven stonden. Niet de componisten maar de primadonna's regeerden op de podia. Ze eisten steeds hogere noten en halsbrekendere coloraturen.
Op de cd is het Kermes - hoge, klaterende stem - die haar troeven uitspeelt in de topnoten van haar aria uit Porpora's opera Adelaïde. De donker getimbreerde Genaux is de koningin van de sfeer. Als Berenice uit Ariosti's opera Lucio Vero trekt ze je moeiteloos mee in haar verdriet.
Ondanks de bokshandschoenen op de hoes vullen de dames elkaar aan in een respectabel rijtje cd-premières, ook uit Astianatte, de opera van Bononcini waarin de diva's elkaar lang geleden te lijf gingen.
Op de cd is het Kermes - hoge, klaterende stem - die haar troeven uitspeelt in de topnoten van haar aria uit Porpora's opera Adelaïde. De donker getimbreerde Genaux is de koningin van de sfeer. Als Berenice uit Ariosti's opera Lucio Vero trekt ze je moeiteloos mee in haar verdriet.
Ondanks de bokshandschoenen op de hoes vullen de dames elkaar aan in een respectabel rijtje cd-premières, ook uit Astianatte, de opera van Bononcini waarin de diva's elkaar lang geleden te lijf gingen.
Biëlla Luttmer
Rival Queens
Vivica Genaux & Simone Kermes
Sony
Sony
Geen opmerkingen:
Een reactie posten