Ze oogt bescheiden, maar geef haar een klavecimbel, of liever nog een tangentenvleugel, en Christine Schornsheim laat de snaren kraken. De rondo's en de fantasieën van Carl Philipp Emanuel Bach speelt ze bewust niet op het instrument dat de componist ervoor in gedachten had, de fortepiano. Op een tangentenvleugel, destijds een nieuwe uitvinding, heeft ze een nog grotere baaierd aan klankmogelijkheden tot haar beschikking, meldt ze in het cd-boekje.
Met tangenten, houten staafjes die tegen de snaren slaan, kan ze het geluid van een klavecimbel suggereren maar ook dat van een vroege fortepiano. Ideaal voor Schornsheim, die zo veel mogelijk karakters uit de werken naar voren wil halen. Carl Philipp Emanuel, de Bachzoon van de Sturm und Drang, zou het uitstekend met haar kunnen vinden.
Biëlla Luttmer
de Volkskrant, 3 september 2014
Christine Schornsheim
Carl Philipp Emanuel Bach
Capriccio
Capriccio
Geen opmerkingen:
Een reactie posten