Il viaggio a Reims Foto: Annemie Augustijns
Rossini: Il viaggio a Reims. Vlaamse Opera. Koor en
Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera o.l.v. Alberto Zedda. Regie: Mariame
Clément. Antwerpen, 18/12. Herhalingen op 21, 23, 27, 29, 31/12 in Antwerpen en
op 11, 13, 15, 18, 21/1 in Gent. Uitzending via Klara op 7/1.
De Paijse regisseuse Mariame Clément maakt het zich niet
makkelijk. Bij de Vlaamse Opera heeft ze een reis geënsceneerd die niet
doorgaat in een opera die geen opera is. Il viaggio a Reims is een ‘cantata
scenica’, een gelegenheidswerk dat Rossini schreef ter ere van de kroning van
Charles X in 1825. Hij vond zelf het verhaal uiteindelijk te dun en de veelheid
aan virtuoze rollen te lastig te bezetten. Al na vier voorstellingen trok hij het
werk terug. De muziek voldeed wel. Die kreeg voor een groot gedeelte een nieuwe
bestemming in zijn opera Le Comte Ory. Sinds begin jaren tachtig wordt Il
viaggio weer opgevoerd, zoals in 2007 bij de kroning Koning Albert II van
Monaco. Een gelukkige ontwikkeling, want deze zangersopera heeft dan wel geen
dramatische structuur maar stroomt over van briljante muzikale ideeën.
Clément zet alle zangers in een vliegtuig van de
maatschappij Giglio d’Oro, Gouden Lelie: economy class bovenin, bediend door
pinnige stewardessen, royal class op de benedenverdieping. De kwaliteit van de
muzikale uitvoering komt onbedoeld met die indeling overeen. De koorzangers van
de economy class hebben moeite in de pas te blijven met de Rossini-sterdirigent
Alberto Zedda, de solisten van de royal class dragen monter kwinkelerend en met
een duidelijke acteerpret de voorstelling.
Het vliegtuig, met de vaardige sopraan Serena Farnocchia als
piloot, stijgt niet op. De solisten, ieder symbool voor hun land van herkomst,
lopen wat met elkaar te flirten. Dat leidt tot spannende ensemblezang en een goed
gespeelde hitsige scene op het krappe wc’tje van het vliegtuig tussen de Poolse
(de volle, lenige mezzo Anna Goryachova) en de Rus (de veel zwakkere tenor
Alexey Kudrya). Frankrijk is vocaal het best vertegenwoordigd. De hysterische
sopraan Folleville (Elena Tsallagova) is met haar glossy uiterlijk en briljante
stem de vleesgeworden superster en als haar sullig ogende echtgenoot Belfiore (Robert
McPherson) zijn mond opendoet, stijgt hij haar met zijn aangrijpend mooie belcantogeluid
naar de kroon.
Mariame Clément trekt een summier uitgewerkte onderliggende
lijn naar het verenigde Europa. Daarin is zijn niet de eerste. Het Londense
huis Covent Garden ging haar voor maar Clément kiest voor een vrijere aanpak.
In een briljante, knotsgekke sketch laat de Oostenrijkse Don Profondo (Carlo
Lepore) alle nationaliteiten voorbij trekken. Aan het slot zingt de Italiaanse Corinna
(gave rol van Elena Gorshunova) op decimeterdikke plateauzolen in een
koningsblauwe robe met Europese kroon op het hoofd haar grote aria.
Na afloop is het grootste applaus voor Alberto Zedda, de man
die terecht alle aandacht vraagt voor Rossini’s
muziek. Zijn secuur gekozen tempi, waarin de zangers zonder gevaar hun vuurwerk
kunnen afschieten, de manier waarop hij het Symfonieorkest van de Vlaamse Opera
onderhuids laat pulseren en de geweldig mooie solofluitist van het orkest de vrije
hand geeft maken de reis naar Antwerpen of Gent de moeite waard.
Biëlla Luttmer
de Volkskrant, 20 december 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten