woensdag 21 november 2012

Ruige klanken van het Freiburger Barockorchester


Rafelrandjes horen erbij als je naar een opname van historische instrumenten luistert. Ze geven je het gevoel dat je bovenop de musici zit, zonder tussenkomst van een poetsgrage technicus. Bij het Freiburger Barockorchester, een oudemuziekensemble dat zonder dirigent speelt, zit je op de eerste rang. In de Pianoconcerten KV 453 en 482 van Mozart voel je de adem van de natuurhoornspelers langs je wang strijken. Hun nauwelijks zuiver te krijgen toon geeft de orkestklank een mooie, ruige sfeer. Kristian Bezuidenhout, begenadigd bespeler van de fortepiano, loopt zich al tijdens de orkestinleidingen warm voor de solopartijen verderop in het stuk. Met eigenwijze accentjes voegt hij in tussen de orkestmusici. Verderop laat hij de toon van zijn Walterpiano uitgroeien tot een soevereine persoonlijkheid maar het orkest houdt geen gelijke pas. Er komen er deukjes in het tempo en de spannende lijn verslapt – risico van het spelen zonder dirigent. Jammer dat bij de opname niet alleen de prettige rafelrandjes maar ook de kwijnende lijnen zijn blijven staan.
de Volkskrant, 21 november 2012 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten