maandag 6 augustus 2012

Het heetste festival van Nederland gaat op reis

Artistiek leider Liza Ferschtman (foto Marco Borggreve)
Delft Chamber Music Festival

Schubert, Schumann, Hindemith, Mendelssohn. Marie-Luise Neunecker, Enrico Pace, Robert Holl, Rudolf Jansen, Liza Ferschtman, Stephanie Gonley, Lise Berthaud, Guy Ben-Ziony, Sebastian Klinger. Delft, Museum het Prinsenhof, 3/8. 
‘Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.’ Met dit citaat van Albert Einstein op een kaartje op je stoel én met de sterhoorniste Marie-Luise Neunecker op het podium was het Delft Chamber Music Festival verzekerd van een sterke start. Onder het motto Op reis! schuiven tot 12 augustus musici uit binnen- en buitenland aan op het podium van Museum het Prinsenhof voor de zestiende editie van het heetste festival van Nederland.
Onder het glazen dak van de binnenplaats van het museum liepen de temperatuur en de luchtvochtigheid tijdens het openingsconcert op tot een peil dat je anders alleen in Singapore of Sjanghai aantreft. Het maakt de gang naar Delft niet geschikt voor iedere liefhebber maar de organisatie heeft een fris alternatief bedacht: stoeltjes op het Sint Agathaplein, zodat je de concerten ook buiten kunt volgen. Een videoscherm zorgt voor een live-ervaring waarvan, wonderlijk genoeg, tijdens de eerste avond nog nauwelijks gebruik werd gemaakt.
Marie-Luise Neunecker en de pianist Enrico Pace lieten in de Althoornsonate van Paul Hindemith (1943) horen hoe de Duitse componist aan het experimenteren sloeg met de traditionele sonatevorm. Ineens begint de hoornist een gedicht te declameren over haast en vervlogen tijden. Neunecker beheerste beide kanten van de compositie tot in de finesses en Enrico Pace kwam met sonore stem tot de conclusie: zelfs achter lawaai en veelheid van indrukken kun je stilte en zingeving vinden.
Verrassend was de terugkeer van de bas Robert Holl. Door ziekte moest hij aan het begin van het jaar abrupt afscheid nemen van de podia, net voor zijn debuut bij de Nederlandse Opera. In Delft bleek zijn stem nog niet op kracht maar zijn houding verraadt een veel belovende vechtlust en in de liederen van Schubert en Schumann klonk de interpretatie van de teksten levendig als in zijn beste jaren. Rudolf Jansen leidde hem subtiel langs gevaarlijke plekken op de route – het publiek juichte.
Het slot was voor artistiek leider Liza Ferschtman. Met haar strijkersvrienden Stephanie Gonley, Lise Berthaud, Guy Ben-Ziony en Sebastian Klinger gaf ze een voorproefje van de frisse lucht die ze door het festival wil jagen. Het Eerste strijkkwintet van de jonge Mendelssohn klonk zoals muziek van een tienercomponist moet klinken: wild en gretig.
Ferschtman heeft de komende week musici om zich heen verzameld die elkaar uitdagen en prikkelen. Christianne Stotijn (mezzosopraan), Alisa Weilerstein (cello), Marieke Schneemann (fluit), Lars Anders Tomter (altviool) en Bram van Sambeek (fagot) zijn oude bekenden in Delft. Nieuwe gezichten zijn James Boyd (gitaar), Gordan Nikolic, Anthony Marwood (beiden viool) en de cabaretier Micha Wertheim die als verteller in optreedt in Die schöne Magelone, een liedcyclus van Brahms die bijna uitgroeit tot een opera.
Nieuw in Delft zijn de kinderconcerten in museum Lamberts van Meerten: voorstellingen door tekenaar Sieb Posthuma, acteur Ton Meijer en de festivalmusici. Het thema ligt in de lijn van het festival: reizen in de muziek.
Biëlla Luttmer
de Volkskrant, 6 augustus 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten