maandag 6 augustus 2012

Bonkend hart en gierende angst als opmaat voor Rachmaninov


Nino Gvetadze, soliste in Rachmaninovs Tweede pianoconcert
Zomerconcerten Concertgebouw
Kyriakides, Rachmaninov, Tsjaikovski. Nino Gvetadze, JeugdOrkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel. Amsterdam, Concertgebouw, 2/8. 
Rachmaninovs Tweede pianoconcert gesneden koek? Tsjaikovski’s Zesde een voorspelbare tearjerker? Het JeugdOrkest Nederland (JON) liet horen wat er gebeurt als je voor het eerst ervaart hoe je samen met 80 anderen één wordt met de machtige pianoklanken waarmee Rachmaninov zijn concert inzet en hoe je aan het slot van Tsjaikovski’s symfonie de haartjes op je armen overeind voelt komen als de contrabassen hun zachte pizzicatonootjes plukken.
In de serie Zomerconcerten van het Concertgebouw hingen de veertien- tot twintigjarige strijkers van het orkest diep in de snaren, bliezen de koperblazers overmoedig en soms een graadje te hard en gaven de slagwerkers een staaltje van verrassend gevorderd vakmanschap. De Grote Zaal zat afgeladen vol met ouders, neefjes en nichtjes maar ook met liefhebbers van de verwachtingsvolle sfeer die er rond een optreden van gepassioneerde jonge musici hangt.
Natuurlijk beheersen die nog niet de kneepjes van een evenwichtig verdeelde orkestklank maar dirigent Jurjen Hempel hield ze scherp en tilde ze met nauwkeurig gekozen tempi en een heldere slag naar een verrassend hoog niveau. Hempel is een kenner van nieuwe muziek en ongetwijfeld was hij degene die met het idee kwam het concert te openen met Nerve, een nieuw werk van Yannis Kyriakides, geschreven in opdracht van het JON. Op twee projectieschermen boven het podium verschenen teksten als ‘love watching tennis because they make many – in my profession there is no room for error’, subtekst voor muziek die het bonkend hart van musici verklankt en de gierende angst voor een optreden én een verrassende weg baande naar Rachmaninovs Tweede pianoconcert.
De soliste Nino Gvetadze, een van de interessantste jonge pianistes van dit moment, veerde op lastige momenten mee met het orkest maar inspireerde de musici vooral door de lange concentratiebogen waarmee ze een heel concertdeel omspande. De warmte van haar akkoorden en de zangerige toon waarmee ze een eenvoudig melodietje laat gloeien en glanzen werkten aanstekelijk. Vanavond speelt ze opnieuw in de serie Zomerconcerten, nu met het Aviv Kwartet in een programma met werken van Schumann, Borodin en Debussy.
Biëlla Luttmer
de Volkskrant, 4 augustus 2012
        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten